maanantai 29. toukokuuta 2017

Auringon opetus ja muutama Leino

 


 Auringon opetus


Opeta minulle, aurinko,
mik' on laulajan oikea onni.
 
"Tee kuin minä, paista vaan,
laulajan onni on antaa."
 
Pilvet päiväni peittivät.
Kuinka siis kummalla annan?
 
"Tee kuin minä, paista vaan,
väistyvi mustinkin häivä."
 
Hanki kattavi kaiken maan.
Turhaan uurran ja puurran.
 
"Tee kuin minä, paista vaan,
sulaa hankikin suurin."
 
Entä jos kansa mun kiroaa?
Enkö ma kiroa vastaan?
 
"Tee kuin minä, paista vaan,
syttyvi sydänkin kylmin."

      - Eino Leino



Kaikki kuvat: Yassen Ghaleb

Me kuljemme kaikki kuin sumussa

Me kuljemme kaikki kuin sumussa täällä
ja kuulemme ääniä kuutamo-yön,
me astumme hyllyvän sammalen päällä
ja illan on varjoa ihmisen syön.
Mut ääntä jos kaksi yhtehen laulaa
yön helmassa toistansa huhuilevaa
ja varjoa kaksi jos lempien kaulaa, –
se sentään, se sentään on ihanaa!

- Eino Leino


Minust’ oli kuin olisi soudettu

Minust’ oli kuin olisi soudettu
me kirkasta järven pintaa
ja aurinko aaltoja lämmittänyt
ja rantakallion rintaa.
Oli niinkuin oisi me laskettu
sen kallion kaunihin alle
ja kaahlattu hietaa valkeaa
ja kuljettu kukkulalle.
Ja eikö aurinko laskenut
taa saarien, salmensuiden,
ja tullut ilta ja tullut yö
yli laaksojen, laulupuiden?
Ylt’ ympäri tanhusi terhenet yön,
utu ulapan aalloilla sousi,
unen vallassa laaksojen lammet ui –
ja uni se nousi ja nousi.
Se heilahti oksalta oksalle,
se kukasta kukkahan kiipi –
me seisoimme vuorella käsikkäin
ja katsoimme, kuinka se hiipi.
Oi, lyhyt on Suomessa suvinen yö!
Pian aurinko aalloista nousi.
Mut siitä asti mun aatoksein
yhä unten aaltoja sousi.

- Eino Leino

Kolme Leinoa samalle päivälle - sepä vaan sopii minulle!
Oi, lyhyt on Suomessa suvinen yö!
Hyvää yötä, tätä kirjoittaessa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Eduskuntavaaliehdokas 2019 kirjoittaa motolla:

"Life is like a box of chocolates.
You never know what you´re gonna get."
- Mom of Forrest Gump, appered in the film 1994

Kommentit, ideat, yhteistyö s-postiin tallessamaailma@gmail.com