keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Nice calling...!

Ihminen ja meri







 "Jos passikuvasi on aivan näköisesi, olet matkan tarpeessa."
   - Ralph H. Woods




Niin taisi käydä. Josko sillä perusteella sitten! Toivon, että lapsille jäisi muistoja tämänkin kesän lämmöstä.
Loma ja kesä. Kunpa se voisikin tarkoittaa aurinkoa - ihan kaikille. Tähän asti on ollut melko kylmää, palelua luihin ja ytimiin, melkein sieluun asti. Tämän auringon minä tarvitsen.
(Nämä aiemmat kuvani ovat Ranskan Rivieralta, Nizzasta ja läheltä.)
Matkalle lähtöä ja kepeää matkafilosofiaa. Sellaista tänään.

Meidän on tarvis matkustaa vain sen verran, että älymme tuulettuu.
  - Henry Thoreau


Matkailija, runoilija, valehtelija: kolme valehtelijaa tarkoittavaa sanaa.
  - R. Brathwaite


 "Minä leikin rannalla, minä leikin ja uin ja kerään pieniä kiviä. Minä katson pieniä kiviä, minä katson, ja ne ovat kaikki minulle uusia, ei mitään perittyä ja vanhaa. Ja ne, joista pidän, poimin talteen, minulla on niin paljon tilaa nyt, ja se tila on uutta, olen sen itse raivannut, olen heittänyt pois paljon perittyä ja vanhaa ja säilyttänyt vain sen minkä tarvitsen, ja minä kuuntelen musiikkia niin kovaa, että korvani humisevat, ja se ei kyllä haittaa mitään, ja lattialla on mukava maata, se on viileä, eikä se anna minulle periksi, ja silloin sininen huoneeni on korkea, se kaartuu kuin taivas, on valkoistakin, ja pian lehdet putoavat puista ja kotona on hyvä olla, ei pelota mikään, ei mikään, ja voin odottaa, voin odottaa iltaa, ja kun aurinko paistaa, se paistaa lempeästi, ei kevään kilisevää kristallia enää, vaan jotakin helpompaa, ja jos suljen silmäni, valo on punaista, se on minun oman vereni väri. 
 Minun omat siipeni ovat kasvaneet täyteen kokoonsa, ei minulle tule aurinko tämän lämpimämmin paistamaankaan. Viinimarjat ovat kypsyneet, minä teen niistä piirakoita, joita syön ystävieni kanssa, ja joskus minun ystäväni loistavat illan valossa kuin enkelit, ja ehkä se kaikki on meissäkin, tietysti se kaikki on meissäkin, me olemme vihdoin kasvaneet täyteen kokoomme." 

Lainaus kirjasta "Auringon asema", 
Ranya ElRamly 2002

 

Kaukana vuorten takana asuvat jumalat. Siksi lauluissa nimitetään matkaa kotiinpaluuksi.
- Intiaanien runoutta
 
Jos meidät olisi luotu olemaan
vain yhdessä maassa ja paikassa,
Jumala olisi luonut meille juuret.
  - Kirjoitus erään hotellin seinällä Australiassa


Hahah, joo...?!
 Kaikkeahan voi kätevästi perustella Korkeimpaan vedoten? Mutta ei mennä tähän nyt  syvemmälle, tällä kertaa. Aivot lomalle. Ajattelu nollille. Hengittäminen riittää - sisään ja ulos. Hitaasti keskittyen. Mindfullness.




Ja mä taidan olla nyt täydellisen hyvä matkailija:



Hyvä matkailija ei tiedä,
minne hän on menossa,
täydellinen matkailja ei tiedä edes,
mistä hän tulee.
  - Lin Jutang


 Taivaatkin kiertävät alati ympäri,
aurinko nousee ja laskee, kuu kasvaa,
tähdet ja planeetat toistavat liikkeitänsä,
tuulet heittelevät yhä ilmaa,
vedet nousevat ja laskevat,
epäilemättä koska niin on oltava,
opettaakseen meille
että meidän pitäisi olla aina liikkeellä.
 
- Bruce Chatwin






Lisätietoa: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Nice

 http://psrakastankirjoja.blogspot.fi/2011/05/ranya-elramly-auringon-asema.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ranya_Paasonen

2 kommenttia:

  1. Kyllä tämä Suomen suvi on tänä kesänä näyttänyt vain kurjan puolensa. Ihanaa matkaa ja nauttikaa auringosta!

    VastaaPoista
  2. Näinpä. Mutta jospa aurinko paistaisi risukasaankin - vielä on kesää jäljellä. Kiitos, nautimme! :) Krisse

    VastaaPoista

Eduskuntavaaliehdokas 2019 kirjoittaa motolla:

"Life is like a box of chocolates.
You never know what you´re gonna get."
- Mom of Forrest Gump, appered in the film 1994

Kommentit, ideat, yhteistyö s-postiin tallessamaailma@gmail.com