torstai 20. huhtikuuta 2017

Lapsuus, muistot, musiikki


Iloinen tyttö 

"Olen polvella isän istuja,
olen äitini tunttarulla,
olen mummun muru,
eikä haita suru,
niin ihmeen hauskaa on mulla."

 - Immi Hellen


Aina huhtikuussa minulle käy niin, että muistelen enemmän isääni. Lapsuuttani. Kaipaan jotain ja jonnekin - kuin taas jonkun turvallisen suuren ja luotettavan syliin. Niin, isäni polvelle.
Huhtikuuta se oli silloin kun isäni äkisti kuoli sydänkohtaukseen. Minä 11vuotta, lapsuuden loppu. Aika ennen ja jälkeen.

Olen kirjoittanut isälleni tämän runon:


muisto

nuken
amputoitu
käsi
valuu
menneisyyden
sahanpurua
jossa
yhä vielä
aistin
isäni
tuoksun
ja laulun
aikana jolloin
totuus

- se yksinkertaisinkin

tuntui
vielä
todelta

ja
mikäs
sen
mainiompaa:

puuseppää
aina
tarvittiin!

- Kristiina Kartano





Piano


Softly, in the dusk, a woman is singing to me;
Taking me back down the vista of years, till I see
A child sitting under the piano, in the boom of the tingling strings
And pressing the small, poised feet of a mother who smiles as she sings.

In spite of myself, the insidious mastery of song
Betrays me back, till the heart of me weeps to belong
To the old Sunday evenings at home, with winter outside
And hymns in the cosy parlour, the tinkling piano our guide.

So now it is vain for the singer to burst into clamour
With the great black piano appassionato. The glamour
Of childish days is upon me, my manhood is cast
Down in the flood of remembrance, I weep like a child for the past. 



Kuva: Pinterest 
Runoilija: Immi Hellenistä voit lukea lisää täältä
Perhettä ja sukua: Isäni isoveljestä Paavosta on osa elämäntarinaansa kerrottuna hienossa dokumenttielokuvassa Sodan murtamat, 2016. Tässä kuvassa, klik on nimittäin kovasti isäni näköinen mies - mutta veljpoikahan se <3!



 Annetaan musiikin ja kauniiden muistojen hoitaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Eduskuntavaaliehdokas 2019 kirjoittaa motolla:

"Life is like a box of chocolates.
You never know what you´re gonna get."
- Mom of Forrest Gump, appered in the film 1994

Kommentit, ideat, yhteistyö s-postiin tallessamaailma@gmail.com